Hoefsmid Second Opinion

Ik wil een Second Opinion want:
-de hoeven zien er zo raar uit,
-stalgenoten zeggen telkens dat er iets niet goed is,
-mijn paard loopt gevoelig nadat ie bekapt is,
-de hoeven zien er steeds “slechter” uit.

Uitspraken en teksten van mensen die twijfelen over hun hoefsmid.
Ze willen niet direct wisselen en zoeken zekerheid.

Ik ga er vanuit dat niet 1 hoefsmid in Nederland ’s-ochtend opstaat en denkt:
“Zó…., welk paard zal ik vandaag eens verkloten!”
Wie dat denkt moet bij zichzelf te rade gaan.

Telkens het gevoel dat er iets niet helemaal goed is:
-Erg jammer voor jezelf en jammer voor de hoefsmid; beide hebben het beste met het paard voor,
-soms moet een eigenaar hetzelfde van een ander horen om te beseffen dat iets is wat het is,
-omstanders kunnen enorm veel onrust teweeg brengen op basis van……onkunde

Let goed op:
1- de gemiddelde hoefsmid of bekapper in Nederland levert prima werk én
2- een hoefsmid en/of bekapper is géén leraar of instructeur.

Hoogstwaarschijnlijk gaat het mis op punt 2.
Een hoefsmid werkt vanuit passie, ervaring en kennis om uw paard goed op de been te houden.
Soms is een hoefsmid niet bij machte om u tot in detail uit te leggen waarom hij/zij iets doet.
Dat kan een gevoel van onzekerheid en soms zelfs achterdocht en/of onbegrip geven.
Erg jammer omdat het werk hoogstwaarschijnlijk goed is uitgevoerd, maar de hoefsmid niet in staat was een begrijpelijke uitleg te geven.

Ik sta altijd open voor een second opinion.
Zowel vanuit mijn eigen klant alsook t.o.v. de klant van een andere hoefsmid.

Openheid van zaken
Ik speel altijd open kaart naar alle partijen.
De betrokken hoefsmid weet dat ik kom.

Second opinion nadat de hoefsmid zijn werk gedaan heeft
is zeer lastig omdat ik niet weet:
-hoe stond het paard op de hoeven voordat de hoefsmid er iets aan deed,
-hoe liep het paard voordat de hoefsmid kwam,
-welk doel had de hoefsmid met zijn werk,
-in hoeveel bekappingen is het huidige doel bereikt,
-hoe was de gemoedstoestand van het paard tijdens het werk,
Allemaal vragen waarop ik geen antwoord heb omdat ik er niet bij was.

Het nut van een Second Opinion
Een zinnig oordeel geven over bekapte en/of beslagen hoeven zonder dat ik er  bij was tijdens het werk is vaak niet te doen.
Voor een goed oordeel zie je het paard lopen en bekijk je de hoeven van alle kanten voordat het bekapt en beslagen is.
Om een verandering aan een vergroeide hoef te voltooien kan een hoefsmid soms een jaar werken.
Een tussentijds oordeel van een andere hoefsmid, zonder uitleg van de betrokken hoefsmid, zonder begeleidende foto’s, is dan zinloos.

Iedereen maakt fouten!
Hoefsmeden zijn mensen, kunnen zich vergissen en maken fouten.

Het is slechts de vraag:
wanneer maak je de fout en hoe erg is ie?

Opvolgende vragen:
-is de persoon op de fout gewezen,
-is de fout onderkend,
-mag de persoon in kwestie de fout herstellen,
-worden alle betrokkenen op de hoogte gebracht van het herstellen,
-zonder bovengenoemde is er helaas geen leermoment.

Verwacht van mij geen knalhard afkeurend oordeel.
Zo zit ik niet in elkaar.
Vanuit respect en moreel besef naar mijn collega’s geef ik mijn mening.
Ik meld wat ik zie en ik zie wat ik meld.


Tarief Second Opinion:
Voor een second opinion reken ik de prijs van een consult.
“kunt u even kijken hoe het paard van mijn stalgenoot er bij staat?”
Dat is een consult en bereken ik als consult.

Voor een second opinion neemt u contact op via deze link:
Contact

Begin met typen en druk op "Enter" om te zoeken